Eerste update vanuit Canada! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marijn Sprokkereef - WaarBenJij.nu Eerste update vanuit Canada! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marijn Sprokkereef - WaarBenJij.nu

Eerste update vanuit Canada!

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

05 Augustus 2007 | Canada, Montréal

Bonjour mes amis, ça va bien??


Haha, om jullie hoofdbrekens te besparen zal ik de rest maar gewoon in het Nederlands typen he :-) Goed, ik realiseerde me vandaag dat het pas een week en 1 dag geleden is dat ik Nederland verliet voor het grote avontuur.... en om eerlijk te zijn, het lijken al wel twee maanden!

Zo was ik mijn kamer nog aan het uitruimen in Maastricht en toen liep ik al met mijn pas-gekochte “I-love-NY-shirt” door de straten van Manhattan, want mijn eerste stop-over van 5 dagen was in “the Big Apple”. Na een lange maar voorspoedige vlucht en gelukkig zonder vervelend oponthoud bij aankomst op JFK-airport, arriveerde ik rond een uurtje of 22:00u plaatselijke tijd (1 grote bag-pack achterop, 1 wat kleinere voorop en een plattegrond in mn handen) bij m’n hostel op 38th Street. Moe van het sjouwen en de reis, ik was immers al om 07:00u op Brussels Airport, besloot ik om lekker op tijd naar bed te gaan om de volgende dagen uitgerust de “city-of-all-cities” te gaan verkennen.

Gewapend met een paar goede wandel-schoenen en een goede reisgids heb ik in vier dagen zo’n beetje heel Manhattan afgestruimd en echt een fantastische indruk van de stad gekregen! In steno-schrift even wat belevenissen: alle hoogtepunten van de stad bewandeld; BBQ op het dakterras van het hostel met uitzicht op the Empire State Building; lunchen tussen de Chinezen in Chinatown; veel stadions bezocht (Yankees/Mets/Flushing Meadows); siesta in Central Park; uit eten met reizigers uit mn hostel; met 2000 man een film gekeken tussen verlichte sky-scrapers in het park en wat bezoekje gebracht aan m’n ‘matties’ in Brooklyn, Harlem en the Bronx!

Kortom: natuurlijk vloog de tijd weer voorbij en voordat ik het wist stond ik afgelopen dinsdag om 00:00u op het busstation bij Times Square op de ‘Greyhound’ te wachten, die me naar Montreal zou gaan brengen. In de rij raakte ik aan de praat met drie andere jonge reizigers uit Montreal die me de komende 9 uur lekker zouden maken over de stad en me verzekerden: “You’re gonna love it man!” Nou ja, om de daad dan maar meteen bij het woord te voegen ben ik diezelfde avond nog met een van hen en zijn vrienden de stad ingedoken en inderdaad: deze “Quebec-experience” had ik zeker niet willen missen :-D

Eerste indrukken van de stad?? In drie woorden: bijzonder, gemoedelijk maar groots! Het bijzondere aan Montreal is dat het een enorme mix is van culturen: het heeft iets Amerikaans, iets Frans (Europees) maar ook iets geheel eigens. Mensen uit Montreal zijn gek op hun cultuur en het spreken van de Franse taal staat bij hen dan ook nog steeds hoog in het vaandel, gelukkig maar, steek ik ook nog iets op tijdens mijn verblijf ;-)
Montreal is gemoedelijk en heeft een vriendelijke uitstraling en ik denk dat dat komt omdat de stad (met maarliefst 3 miljoen inwoners!) als het ware uitgesmeerd is (dit in tegenstelling tot New York waar iedereen opeen-gepropt zit in Manhattan) over een grotere oppervlakte. Er is dan ook veel gezellige laagbouw met een wirwar van straatjes. Het is gek, maar voor diegenen die daar weleens geweest zijn, kwa sfeer deed het me meteen denken aan Sevilla.
Laat ik een anekdote geven om de vriendelijkheid van de Quebecoises te tonen: ik liep gister-avond door de stad toen de regen ineens met bakken uit de lucht kwam vallen... Toen ik even aan het schuilen was onder een gevel van een mooi, groot huis kwam de eigenaar naar buiten, gewoon, om even een praatje (in het Frans natuurlijk) te maken. Een stukje verder stond ik voor de tweede keer te schuilen onder de trap van een studenten-huis, toen een student de deur open maakte om me een stuk pizza aan te bieden :-)

Op dit moment woon ik nog in een tijdelijke kamer, ietwat buiten het centrum, maar lekker dicht bij de metro en bovendien met een balkon met uizicht over een baseball-veld. Maar....vandaag heb ik te horen gekregen dat ik per aanstaande woensdag in een kamer mag trekken in de meest-begeerde wijk van Montreal --> ‘Le Plateau’: midden in het centrum en precies tussen de uitgaans-wijk en de campus van McGill University in!! Ik ga de kamer delen met een jongen uit Australie en een meisje uit Frankrijk, waar ik het volgens mij uitstekend mee ga vinden! Mijn adres wordt:

- 4130 clark street, H2W 1W9, Montreal -

Nu m’n eerste doelstelling (het vinden van een permanente kamer) bereikt is, heb ik nog lekker even de tijd om te bedenken wat ik de komende weken tot aan het begin van het semester zal gaan doen. Ergens kriebelt er iets om nog even gauw een uitstapje te maken naar bijvoorbeeld Ottawa of Quebec-city, maar daarover wellicht later meer...


Zo, toch wel een heleboel beleefd in een tijdsbestek van 8 dagen. Als dat het komende jaar zo doorgaat....dan kan ik me opmaken voor een ge-wel-dig jaar!!! Ik heb ook even een paar foto’s bijgevoegd, maar de ruimte is voorlopig nog wat beperkt. Bedankt voor al jullie leuke en lieve berichtjes, blijf ik ook een beetje van jullie wel-en-wee op de hoogte 

Heel veel groetjes en liefs, of, zoals de Quebecois zeggen: “a+” (a plus tard!)

Marijn

  • 05 Augustus 2007 - 10:37

    Vins:

    Hey Marijn!
    Als ik die foto's zo eens bekijk van NYC wil ik er ook heen! Machtig man, zo'n stad.
    Mooi dat je al snel een kamer hebt gevonden, en wat een locatie ook weer.. ;)

    Veel plezier de komende tijd!

    Groeten,

    Vincent

  • 05 Augustus 2007 - 10:41

    Martijn:

    Hey Marijn, wat vet allemaal! Studeer je nu aan de McGill University of Université de Montréal?

  • 05 Augustus 2007 - 14:48

    Josine:

    dat je daar helemaal in je eentje op stap bent! wat stoer! En je bent wel weer een geluksvogel he, met je perfecte appartementje! maar ik gun het je hoor! En ik wens je nog veel meer geluk. Geniet van alles! kusje op je wang, Josine

  • 05 Augustus 2007 - 14:51

    Marieke:

    hey Marijn,

    Klinkt allemaal ontzettend leuk en spannend! Ben benieuwd wanneer je je nieuwe kamertje gevonden hebt!
    Heel veel plezier en tot snel!
    Kus Marieke

  • 05 Augustus 2007 - 15:48

    Jiri:

    yo marijn, super man, die ervaringen!!! ik kan je misschien de 17de a 19de opzoeken. heb je tijd en lijkt je dat wat? laters!!

  • 05 Augustus 2007 - 19:44

    Lisenke:

    he marijn, heel relaxed!!! superfoto's en verhalen...

  • 06 Augustus 2007 - 07:14

    Mam Bertie:

    Lieve Marijn,
    Je hebt idd al veel beleefd!
    Leuk om te lezen.
    En die kamer, dat zit wel snor!
    Tja, wat moet je nu nog meer?
    Genieten dus.

    veel plezier

    liefs van mij

  • 06 Augustus 2007 - 19:54

    Rob:

    Hey Marijn!,

    Dope shit man! Mooi dat je het naar je zin hebt! Keep it up!
    Zit nu sinds 2 dagen in Africa, dus ga het mis te druk hebben om veel te reageren, anywayz, veel succes kerel!

  • 06 Augustus 2007 - 20:00

    Rob:

    Hoi marijn!
    klinkt echt super allemaal! Ben jaloers, ook al heb ik hier niets te klagen ;) Geniet nog van je vakantie daar!
    Groetjes

  • 06 Augustus 2007 - 20:02

    Pap Erik:

    Site bijgewerkt, zodat iedereen weer 'bijgepraat'is.............
    leuk joh, wat ben ik JALOERS op je !!!

    Geniet je voor twee ???

    de foto's zeggen ook genoeg, leuk om het ook te zien: Ga zo door, jochie....!!!

  • 19 Augustus 2007 - 19:07

    Jaron:

    hey Marijn,ziet er goed uit allemaal!!Federer uit vorm had ik gehoord, was het evengoed leuk? hier is alles OK komende week Maastricht maar weer eens opzoeken;) in ieder geval veel plezier nog daar en succes op je stage!

    groetjes Jaron

  • 02 September 2007 - 15:46

    Mam Bertie:

    ha m'n zoon,
    Je hebt ondertussen al weer veel meer beleefd. De moeite waard, om je bericht te up-daten! We wachten je "september-bericht" dus af.En wensen je een goed studie halfjaar toe.

    groetjes van ons tweetjes

  • 02 September 2007 - 18:48

    Georges:

    Dean,
    Ieder keer als ik een bericht van enige degelijke lengte neerplant weigert ie em te plaatsen. Que fckng pasa? Hoe dan ook, give 'em hell en verhalen die het daglicht niet kunnen vragen zie ik graag per mail!

    From me arrividerci,

    Godspell,

    3ss&

  • 09 September 2007 - 22:21

    Josine:

    zeg rijn, wanneer komt er weer eens een nieuw berichtje..? je maakt toch zeker genoeg mee, lijkt me zo? hou ons eens op de hoogte! X Josine

  • 15 September 2007 - 16:46

    Niek & Manon:

    Ey Marijn! Mooir dat je het super naar je zin hebt! De verhalen klinken geweldig! Veel plezier daar en laat nog eens wat ven je weten!

    Grtz Niek
    Kus Manon

  • 28 September 2007 - 11:57

    Mam Bertie:

    Lieve zoon,
    September is bijna voorbij.
    De maand oktober begint met een gedenkwaardige dag; jawel jouw verjaardag!
    Eerst ga je een weekendje weg.
    Daarna verwachten we een uitgebreid verslag!
    Jongen, we houden contact.
    Veel liefs van het thuisfront xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 42850

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 08 April 2012

Asia Part II : Exploring New Opportunities

19 Augustus 2009 - 19 Augustus 2010

A whole year of Asia!

27 Juli 2007 - 20 Augustus 2008

Exchange to Montreal and Stellenbosch

Landen bezocht: