Faire la nuit blanche à Montréal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marijn Sprokkereef - WaarBenJij.nu Faire la nuit blanche à Montréal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marijn Sprokkereef - WaarBenJij.nu

Faire la nuit blanche à Montréal!

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

01 Oktober 2007 | Canada, Montréal

Bonjour mes amis, comment ça va??


Ook het leven aan de andere kant van de oceaan gaat in alle vaart door en een grijze dag als vandaag leek me een geschikt moment om jullie weer eens op de hoogte te stellen van mijn belevenissen.

Aan het einde van mijn vorige bericht verbaasde ik me erover hoeveel indrukken, ervaringen en belevenissen je mee kunt maken in het bestek van een aantal weken... Laat ik jullie vertellen dat ik me daar inmiddels maar gewoon bij heb neergelegd en dat ik me volledig heb overgegeven aan de onweerstaanbare “joie-de-vivre” van het leven in een multi-culturele metropool als Montreal. Een overzicht:

Een aantal weken geleden alweer ben ik voor een weekend afgereisd naar Canada’s hoofdstad, (je zou het misschien niet denken) Ottawa. Als je hier wilt reizen kun je ofwel het vliegtuig pakken (erg duur), de bus nemen (iets minder duur), of je zoekt op internet een zogenaamde “ride-share”. Dit houd dus in dat mensen die toevallig toch die kant opmoeten, aanbieden om je tegen een kleine vergoeding mee te nemen, dat bespaart je niet alleen geld maar je ontmoet ook nog eens leuke en reislustige mede-reizigers! Om eerlijk te zijn, aangekomen in het bestuurlijke centrum van dit immense land en na een korte wandeling door het iets minder immense centrum besefte ik onmiddelijk waarom vrijwel niemand weet dat Ottawa de hoofdstad is.... er is gewoon “niet zoveel” te doen :-)

Maar goed, de volgende trip stond alweer op het programma en vol goede moed vertrok ik met mijn Australische huisgenoot Dom en een Finse vriendin van ons, Pinja, naar Quebec-City, de hoofdstad van de gelijknamige provincie en naar Tadoussac, dé place to be om walvissen te spotten! Na een dag rondslenteren door het erg “Europese” Quebec was de knoop doorgehakt: “We gingen liften naar Tadoussac!!!” ... Nou, daar stonden we dan: vijf enorm vriendelijke bestuurders verder en een slordige 300 kilometer afgelegd, in de middle-of-nowhere, middernacht..., ach weet je wat: de laatste 70 kilometer nemen we een taxi :-D Na een retourtje op de veerboot (I know, we waren moe) en een korte nachtrust werden onze inspanningen beloond door een twintigtal witte walvissen (Beluga’s) en een aantal grotere Minke-whales. Werkelijk, een tip om nooit te vergeten!

In de tussentijd kon ik de kans om alle tennis-sterren tegelijkertijd in actie te zien, natuurlijk niet voorbij laten gaan. Op de Rogers-Cup heb ik me dan ook vergaapt aan top-tennis van onder andere Roger Federer, Andy Roddick, Rafael Nadal en Leyton Hewitt. Afgelopen donderdag ben ik naar de Presidents Cup (broertje van de Ryders cup, voor de insiders) geweest, via via had ik een kaartje weten te bemachtigen. De 12 beste Amerikaanse golfers namen het traditioneel tegen de 12 beste golfers uit de rest van de wereld! Net als dat ik het geweldig vond om Federer eindelijk een keer in het echt te zien, zo bijzonder vond ik het om dé man, jawel: Tiger Woods op een afstand van minder dan een meter voorbij te zien komen en een blik in zijn ogen te kunnen werpen, wauw!!

Even een paar stappen verder, sinds twee weken is het Academisch jaar begonnen en sindsdien hop ik van de ene introductie-activiteit naar het andere studenten-feest. Zeker de afgelopen weken was er elke dag wel iets te doen en binnen no-time heb ik mijn draai gevonden en bovendien een hele hoop mede-studenten leren kennen! Zo kom ik net terug van een weekendje naar een van de grote natuur-reservaten hier in de omgeving. Met een groep van maarliefst 17 exchange-studenten hadden we een cottage gehuurd aan het “Lac du Quenouille” en je raad het al: ik kan me haast geen béter weekend voorstellen!! Ook het Internationale Studenten Netwerk heeft zowat elke dag een activiteit en ook daar heb ik al een hoop nieuwe vrienden gemaakt. Ik vind het lastig om het in één woord samen te vatten maar de uitdrukking: “je in je element voelen” komt wel erg dicht bij hoe ik me de laatste tijd voel :-)

De colleges (je zou ze bijna vergeten) zijn ook begonnen en de Universiteit zelf bevalt ook erg goed. Hier in Canada moet je eerst je “undergraduate” hebben gedaan voordat je naar Law School kunt, dus alle rechten-studenten zijn minimaal 22 jaar en genieten veel respect. Ook merk je op allerlei manieren dat McGill de oudste Uni van Montreal en de meest prestigieuze van Canada is. Gelukkig heb ik voor dit semester zeg maar gerust een “pret-pakket”: naast twee inhoudelijke, vrij eenvoudige rechten-vakken volg ik een intensieve Franse cursus aan het Talen-centrum.

Tja, en wat moet je dan met je vrij tijd he... nou, wat dacht je van McGill’s Varsity-teams (de sport-teams met McGill’s beste sporters) aanmoedigen, dansen op het dak van het hoogste gebouw in Montreal, pot-lucks organiseren (iedereen maakt iets te eten en neemt dat mee), festivals bezoeken, naar massale (pak ‘m beet 150 studenten) huisfeesten gaan, reisjes naar Toronto, Boston of Chicago boeken of eten bij de Nederlandse Consul-Generaal in Quebec?? ;-)

Voordat jullie het voorlopig weer even moeten doen met dit berichtje nog even een leuk nieuwtje op sportief gebied. Via een kleine squash-competitie van de Rechtenfaculteit (ik heb m’n professors al van de baan geknald, haha) heb ik me dit weekend gekwalificeerd voor het McGill Varsity Squash-team!!! Dat betekent dus dat ik de komende maanden flink zal gaan trainen en ik McGill mag vertegenwoordigen als we spelen tegen andere Universiteiten in Canada en Amerika :-)


Laat ik afsluiten met een quote van mijn huisbaas, voor diegenen die denken dat alleen Amerikanen een vertekend wereld-beeld hebben: “hey Marijn, zo, je komt dus uit Nederland, nou dat is toevallig, ik ken een jongen uit Denemarken, misschien ken je hem wel??”

Dat was hem, bedankt voor alle lieve reacties en berichtjes en ik hoop snel weer iets van jullie te horen,

Liefs, Marijn

  • 01 Oktober 2007 - 07:27

    André En Ans:

    Lieve Marijn,
    Jouw leven is één feest, geniet er nog meer van. Een fijne verjaardag morgen. dikke kus en knuffels.

  • 01 Oktober 2007 - 08:18

    Lisenke:

    wooo Marijn klinkt ontzettend goed weer allemaal en wat een foto's!!!!
    Vet..

    Nog heel veel plezier

  • 01 Oktober 2007 - 09:56

    Bram:

    Hey Marijn,

    Zo te zien ga je je niet vervelen in Montréal voordat je door naar Zuid-Afrika moet, je hebt het maar zwaar hoor;-). Is de Frans cursus moeilijker dan die van Valérie?

    Groeten vanuit het vooralsnog niet zo regenachtige Edinburgh, Schotland van een collega Law&Language student...

  • 01 Oktober 2007 - 11:13

    Mam Bertie:

    Lieve zoon,
    Tja, helemaal tot vanavond wachten met lezen, duurde toch te lang hoor Marijn!
    Met veel plezier heb ik je verslag tdm gelezen. Het enthousiasme spat er vanaf!
    Of je dit tempo ook als 22-jarige kunt bijbenen,zal zich deze nieuwe maand gaan bewijzen! Jongen, geniet van de dynamiek in je studentenleven daaro. Wij laten ons hiero wel meeslepen.

    liefs van mij

  • 01 Oktober 2007 - 14:26

    Ranish:

    Hey Marijntje!!
    wat suuuuper stoer allemaal!!!! ongelofeljk indrukwekkend! Ik kan indd niet tegenspreken dat je niet veel (gevarieerde) situaties meemaakt daar, en op de foto's ziet het er ook echt mooi uit!
    Fijn om vam je te horen, ook dat je het daar zo naar je zin hebt en al thuis voelt. Je Frans zal dan ook wel goed gaan nu, niet?
    Hier gaat alles z'n gangetje ;) je had overigens (een tijdje geleden al) mijn e-mail toch wel ontvangen?
    Ik wens je nog veel plezier met het genieten van je leventje daar, une grande caresse, tu me manque et c'est vraiment agreablement que tu nous donnes tes nouvelles! Bisous, Ranish

  • 01 Oktober 2007 - 14:42

    Rob:

    Hey marijn,
    Klinkt super allemaal! ben nu nog jaloerser nu ik weer in Nederland ben ;).. Ook alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag morgen!
    Ciao! Rob

  • 01 Oktober 2007 - 19:13

    Vincent:

    Hey marijn!

    Heel mooi om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar en je draai hebt gevonden! De foto's zien er ook super mooi uit! Het is daar in de herfst mooier dan hier idd.

    Hier is in Tilburg is het trouwens ook prima voor elkaar!! Heel gezellig en mijn eerste punt is al binnen.. Een 7,5 :) Ik doe dus ook nog wat naar hockey en bieren merk je wel haha ;)

    Veel succes met het squashen daar! En ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Alvast een fijne verjaardag morgen!
    Groeten,
    Vins

  • 02 Oktober 2007 - 14:09

    Jiri:

    marijn...vet die verhalen..leuk om te lezen dat je zo hard aan het studeren bent hahaha. geniet ervan!

  • 02 Oktober 2007 - 15:22

    Dees:

    Heej Marijn!

    Gefeliciteerd met je verjaardag!

  • 02 Oktober 2007 - 16:07

    Pap:

    alwéér een pagina op je weblog,
    volgens mij beleef jij wel-eens-wat.....
    het is een supertijd voor je en fijn dat je anderen daarvan laat meegenieten (ons, ja vader en moeder) maar ook je vrienden overseas en je kennissen en familie !
    Ik wens je vandaag als 22-jarige je nog een fijne verjaardag en verdere tijd toe in Canada..............the place to be ?

  • 02 Oktober 2007 - 16:51

    Ome Henk:

    Hier een berichtje van mij.Voor het eerst zit ik op je site. Ik had je mail adres nog niet.Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Hierna bekijk ik alle plaatjes en de mail die er al op staat.Het lijk me toe dat je het naar je zin hebt daar. Leuke verjaardag verder. groetjes..

  • 02 Oktober 2007 - 21:16

    Jaron:

    heey Marijn,

    Mooi om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar & nog gefeliciteerd met je verjaardag!(wist trouwens niet dat je 2 dagen vóór mij jarig bent) De foto's zien er ook prima uit...Heb al 2 keer de nieuwe zaal uitgeprobeerd maar die is helaas wat stroef. Verder hebben ze er toch nog een mooie sporthal van gemaakt, met eigenlijk nog meer mogelijkheden ook. Verder alles goed hier in Maastricht;)

    Au revoir,
    Jaron

  • 03 Oktober 2007 - 20:03

    Josine:

    Hey lieve rijntje!
    Zo te horen is jouw leventje daar ook geen straf..! Heerlijk he, op reis zijn?! Allemaal nieuwe vrienden en super veel lol daar, volgens mij wil jij helemaal niet meer terug?!?
    Ik word er heel gelukkig van om te lezen en te zien dat je helemaal in je element bent daar (je straaalt helemaal op de foto´s) en ik hoop vooral dat de aankomende tijd minstens even mooi wordt voor je!
    Groetjes uit Ecuador, Josine


  • 04 Oktober 2007 - 09:43

    Lucas:

    Geweldig om al die dingen te horen, nog gefeliceerd ;) sorrie dat ik er gisteren niet was op msn, was mijn sleutel vergeten dus heb even ergens anders moeten slapen :D groeten luc

  • 21 November 2007 - 21:08

    (ome}Peter En Janet:

    Ha die Marijn.Eindelijk internet zodat we jou ook kunnen volgen.
    Met ons is alles goed en met jou ook zo te zien.Lieve groetjes van ons en alvast gefeliciteerd met je broer.
    We blijven je vanaf nu .
    Laterrrrrrrrrrr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 42859

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 08 April 2012

Asia Part II : Exploring New Opportunities

19 Augustus 2009 - 19 Augustus 2010

A whole year of Asia!

27 Juli 2007 - 20 Augustus 2008

Exchange to Montreal and Stellenbosch

Landen bezocht: